دوش و چشم شوی ایمنی

ایمنی برای همه

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

دوش و چشم شوی ایمنی

۶ بازديد

راه های ایمن برای استفاده از دوش و چشم شوی در مواقع اضطراری

دانستن نحوه استفاده از دوش ایمنی در مواقع اضطراری مهم است. یک دوش بی خطر می تواند به شما کمک کند از مواد شیمیایی خطرناک دوری کنید و از سلامت خود محافظت کنید. در این پست وبلاگ نحوه استفاده از دوش ایمنی در مواقع اضطراری بحث خواهد شد.

دوش ایمنی یک دوش اضطراری است که برای خنثی کردن فوری مقدار زیادی مایع اسیدی در صورت وقوع حادثه یا قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک طراحی شده است. دوش های ایمنی معمولاً در محیط های صنعتی و آزمایشگاهی یافت می شوند که خطر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک یا سایر مواد وجود دارد.

دوش های ایمنی توسط OSHAاداره ایمنی و بهداشت شغلی در مکان های کاری خاص با قرار گرفتن در معرض احتمالی با مواد خطرناک مورد نیاز است.   OSHA  ایجاب می کند که دوش های ایمنی علامت گذاری شده و به راحتی قابل دسترسی باشند تا بتوان در مواقع اضطراری به سرعت از آنها استفاده کرد. دوش های ایمنی نیز باید از استانداردهای فشار آب و سرعت جریان خاصی برخوردار باشند تا موثر باشند.

 

چه زمانی از دوش ایمنی استفاده کنیم؟

هر زمان که خطر قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک مانند مواد شیمیایی یا عوامل عفونی وجود دارد باید از دوش ایمنی استفاده شود. اگر با مواد خطرناک کار می کنید، در صورت بروز حادثه همیشه یک دوش ایمنی در نزدیکی خود داشته باشید. همچنین باید بدانید که چگونه از دوش ایمنی به درستی استفاده کنید تا در مواقع اضطراری از آن بهره مند شوید. قرار گرفتن در معرض مواد خورنده و مضر می تواند منجر به آسیب ناشی از دوش های ایمنی شود. چندین ماده شیمیایی خورنده وجود دارد، از جمله:

  • الکترولیت باتری ذخیره سازی الکتریکی خطرناک
  • فرمالدئید
  • اسید سولفوریک (همچنین به عنوان اسید باتری شناخته می شود)
  • هیدروکسید سدیم (همچنین به عنوان لیمو یا سود سوزآور نیز شناخته می شود)
  • آمونیاک بی آب
  • اسید هیدروکلریک
  • آفت کش ها، علف کش ها، حشره کش ها و غیره
  • سفید کننده کلر

اگرچه این فهرست جامع نیست، اما به شما ایده خوبی از مواد شیمیایی مربوط به آن می دهد. اگر با مواد شیمیایی خورنده کار می کنید اما به دوش های ایمنی دسترسی ندارید، با افسر ایمنی و بهداشت خود مشورت کنید. طبق مقررات ANSI Z358.1 فاصله بین منطقه خطرناک و دوش ایمنی نباید بیش از 10 ثانیه باشد.

 

 قبل از استفاده از دوش ایمنی

در صورت قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خورنده، مهم است که فوراً اقدام کنید. هر چه این ماده شیمیایی بیشتر با پوست شما تماس داشته باشد، آسیب بیشتری ایجاد می کند. رسیدن به دوش ایمنی در اسرع وقت بهترین راه برای به حداقل رساندن آسیب است. قبل از ورود به دوش ایمنی تمام لباس ها و جواهرات را درآورید. دور نگه داشتن لباس ها و جواهرات از پوست احتمال اشباع شدن آن ها با مواد شیمیایی را کاهش می دهد. اگر پارچه‌ها اشباع شوند، می‌توانند مانند فتیله عمل کنند و مواد شیمیایی را به داخل پوست بکشند و باعث آسیب‌های شدید شوند. به همین دلیل، همیشه بهتر است قبل از استفاده از دوش ایمنی، احتیاط کنید و تمام لباس ها و جواهرات را بردارید. اگرچه ممکن است خجالت آور باشد، اما مهم است که هنگام استفاده از دوش ایمنی برهنه شوید. این به این دلیل است که ضدعفونی کردن شامل برداشتن تمام لباس‌ها است و محافظت از خود در برابر آسیب‌ها مهم‌تر از حفظ صورت است.

 

 راه اندازی یک دوش ایمنی

دوش های ایمنی به گونه ای طراحی شده اند که راهی سریع و موثر برای شستشوی مواد مضر ارائه دهند. اکثر مدل ها با کشیدن یک اهرم فعال می شوند که آب را با سرعت و حجم از پیش تنظیم شده آزاد می کند. این تضمین می کند که شما یک شستشوی کامل دریافت می کنید و دوش از مقررات ANSI برای دوش های ایمنی پیروی می کند. برای اطمینان از آلودگی‌زدایی کامل، باید حداقل 15 دقیقه زیر جریان آب بمانید. در صورت امکان، بهتر است تا رسیدن کمک های پزشکی زیر دوش بمانید.

حتما سر دوش را از چشمانتان دور نگه دارید و اجازه ندهید آب به داخل چشمتان بریزد. اگر آب آلوده وارد چشم شد، یک ایستگاه چشم‌شوی در نزدیکی آن قرار دهید و پس از تمیز کردن، آن‌ها را کاملاً با آب بشویید.

زنگ ممکن است آب ناشی از دوش ایمنی در فضای باز را تغییر رنگ دهد، اما این جای نگرانی نیست. شما باید فوراً وارد دوش شوید نه اینکه منتظر بمانید تا جریان آب صاف شود. در صورت امکان از صابون استفاده کنید، موها و بدن خود را کاملا بشویید و دهان و چشمان خود را حداقل به مدت پنج دقیقه با آب تمیز بشویید. با یک حوله تمیز خشک کنید و در صورت لزوم لباس تمیز بپوشید. اینها تنها چند نکته هستند که هنگام استفاده از دوش ایمنی باید به خاطر بسپارید. این مراحل ساده به شما کمک می کند تا خطر آسیب دیدگی در تصادف را به حداقل برسانید.

 

بررسی دوش و چشم شوی ایمنی

برای اطمینان از عملکرد مناسب ایستگاه شستشوی چشم با آب تمیز در مواقع اضطراری، آزمایشگاه‌ها باید ایستگاه چشم‌شوی خود را هر هفته شستشو دهند. هنگام انجام یک شستشوی هفتگی چشم، موارد زیر را بررسی کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که ایستگاه شستشوی چشم به راحتی قابل شناسایی و بدون مانع باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که ایستگاه شستشوی چشم به راحتی با کنترل یک دست فعال می شود، جریان پوشش چشمی را از بین می برد و آب به طور یکنواخت و در یک جریان ثابت جریان دارد.
  • اجازه دهید ایستگاه شستشوی چشم به مدت 1-3 دقیقه کار کند تا آب راکد از خط خارج شود. اگر این اولین باری است که ایستگاه را شستشو می دهید، ممکن است مجبور شوید برای اطمینان از تمیز بودن آب آن را مدت بیشتری اجرا کنید.
  • اگر ایستگاه شستشوی چشم شما زهکشی ندارد، مطمئن شوید که از یک سطل برای گرفتن آب استفاده می کنید.
  • دسترسی و علائم: اطمینان حاصل کنید که ایستگاه شستشوی چشم به راحتی قابل شناسایی و بدون مانع است. چرخ دستی‌ها، صندلی‌ها، ظروف شیشه‌ای و تجهیزات همگی می‌توانند ایستگاه شستشوی چشم را مسدود کنند که ممکن است در مواقع اضطراری واکنش را کاهش دهد. اگر مجبور شوید در مواقع اضطراری از ایستگاه شستشوی چشم استفاده کنید، به خوبی نمی توانید ببینید!
  • عملکرد: اطمینان حاصل کنید که ایستگاه شستشوی چشم به راحتی با کنترل یک دست فعال می شود، جریان پوشش چشمی را از بین می برد و آب به طور یکنواخت و در یک جریان ثابت جریان دارد.
  • آب: اجازه دهید ایستگاه شستشوی چشم به مدت 1-3 دقیقه کار کند تا آب راکد از خط خارج شود. اگر این اولین باری است که ایستگاه را شستشو می دهید، ممکن است مجبور شوید برای اطمینان از تمیز بودن آب آن را مدت بیشتری اجرا کنید.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.