آرشیو مهر ماه 1401

ایمنی برای همه

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

اهمیت استفاده از کفپوش عایق برق

۷ بازديد

آیا می دانستید که تشک های عایق یک قسط اجباری در نزدیکی تجهیزات زنده هستند؟ این روزها با افزایش تعداد صنایع و کارخانجات، تجهیزات ایمنی برای راه اندازی کارخانه شما ضروری است. یکی از این تجهیزات، تشک های عایق الکتریکی است که دارایی ها و نیروی انسانی شما را ایمن نگه می دارد. کفپوش عایق برق به دلیل مزیت و کاربردهای متنوع، این روزها منبع مهمی برای هر صنعتی است. تشک های عایق زیادی برای انتخاب خواهید داشت، به عنوان مثال، کفپوش عایق برق ولتاژ بالا به دلیل ویژگی های شگفت انگیز استفاده می شوند. آنها دارای عایق بالا و مقاومت در برابر دمای پایین هستند. 

 

  کفپوش عایق برق در کجا استفاده می شود؟

کفپوش عایق برق در صنایع برای حفظ ایمنی مشاغل کوچک و بزرگ استفاده می شود. هدف اصلی شما از استفاده از تشک های عایق اطمینان از ایمن بودن کارگران است. تولید کنندگان کفپوش عایق برق از پلیمرهای مصنوعی استفاده می کنند. کفپوش عایق برق را با پهن کردن آنها روی زمین به طور خاص در مقابل یک ماشین الکتریکی نصب می کنید. همچنین می توانید آنها را روی زمین بچسبانید. در واقع، فقط تصور کنید که یک فضای تجاری عظیم با تجهیزات زنده داشته باشید. و بدون عایق شما فقط در صورت خطر برق، آسیب به دارایی های خود را به خطر نمی اندازید. علاوه بر این، اپراتورهای زنده خود را در معرض تلفات الکتریکی قرار دهید.

در هر دو مورد، به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی کارگران، کسب و کار شما می تواند تعطیل شود. کارمندان شما که با ابزارهای الکتریکی کار می کنند مستعد خطرات زیادی هستند. و متوجه خواهید شد که استفاده از کفپوش عایق برق برای مقاصد الکتریکی یک روش رایج در صنعت است. در بیشتر صنایع، ایمنی برق برای مشاغل در اولویت است. بنابراین کفپوش عایق برق صرف نظر از نوع و نوع آن در تمام صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. ما نمی توانیم این واقعیت را انکار کنیم که هر روز که می گذرد تجهیزات الکتریکی پیچیده می شوند. بنابراین باید به همان میزان به محافظت از اپراتور و ماشین نیز توجه شود. در مقاله راهنمای کامل کفپوش عایق برق اطلاعات بیشتری را درباره انواع کفپوش عایق برق خواهید دید.

 

  ویژگی های کفپوش عایق برق

کفپوش عایق برق شما باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و همچنین سازگار با محیط زیست باشند. آنها باید ویژگی هایی مانند:

  • مقرون به صرفه بودن
  • انعطاف پذیری
  • طیف متنوعی از رنگ ها
  • ماندگاری
  • سهولت در شستشو

اکنون که اهمیت نصب این ماده نجات دهنده در کارخانه خود را می دانید، چرا بیشتر منتظر بمانید؟ با نصب این کفپوش عایق برق می توانید جان بسیاری از عزیزان، دوستان نزدیک، اعضای خانواده و یا کارگران خود را نجات دهید. با سازنده کفپوش عایق برق تماس بگیرید و ترس از هر گونه خطر الکتریکی را از خود دور کنید. به زودی، تکنسین های وسایل نقلیه موتوری شاهد افزایش میزان خدمات، تعمیر و نگهداری کارهایی که در وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی انجام می دهند، خواهند بود. خطرات زیادی در ارتباط با این نوع وسایل نقلیه وجود دارد، بنابراین ایمنی کارگران از اهمیت بالایی برخوردار است. مدارهای ولتاژ بالا در خودروهای الکتریکی و هیبریدی بین 400-800 VDC بسته به سازنده  دارند، این ولتاژها به طور قابل توجهی بالاتر از ولتاژهای مورد استفاده در سایر وسایل نقلیه سنتی است. وجود چنین قطعات ولتاژ بالا و کابل کشی، می تواند شوک الکتریکی کشنده ایجاد کند. 

 

فواید لاستیک

تشک لاستیکی عایق شده برای استفاده در مواردی که ایمنی افزایش یافته مورد نیاز است مناسب است. برای گاراژها و کارگاه ها، در مناطقی که مکانیک خودرو ممکن است در هنگام کار بر روی وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی خطر برق گرفتگی تصادفی داشته باشد، توصیه می شود. لاستیک یک ماده دی الکتریک طبیعی است و جریان بار الکتریکی را مهار می کند و هر جریان الکتریکی را متوقف می کند. تشک لاستیکی بخش حیاتی ایمنی است و خطر آسیب جدی یا مرگ را کاهش می دهد. محدوده ماتینگ ما تا 5Kv برای حداکثر کارکرد 1000 ولت آزمایش شده است. این در 2 طول مختلف، 1 متر و 10 متر موجود است، اما همچنین می تواند مطابق با نیازهای فردی ساخته شود.

هدف از ساخت کفپوش عایق برق

به طور خاص، هدف از کفپوش عایق برق ارائه ساختاری است که اجازه می دهد تا برای کلاس هایی در محدوده مربوط به کمترین ولتاژ، کفپوش عایق برق سبک تر و راحت تر حمل شوند، در حالی که با شرایط استاندارد هم از نظر دی الکتریک و هم از نظر مکانیکی و به ویژه از نظر مقاومت در برابر سوراخ شدن مطابقت دارند. برای این منظور، اختراع یک تشک عایق الکتریکی متشکل از یک یا چند لایه از مواد دی الکتریک و یک لایه میانی تقویت کننده سوراخ را پیشنهاد می کند.

چنین ساختاری از استحکام مکانیکی بهتری نسبت به کفپوش معمولی با همان ضخامت برخوردار است. بنابراین می‌توان مجموعه‌ای از چندین تشک عایق الکتریکی داشت که نشانه‌های آن نشان می‌دهد که در ولتاژهای نامی متفاوتی قرار دارند و ضخامت‌های متفاوتی دارند، که به کاربر اجازه می‌دهد تا تشک‌های سبک‌تر و قابل کنترل‌تری برای ولتاژهای اسمی خاص داشته باشد.

لایه 2  : لایه هایی از یک ماده عایق دی الکتریک، به عنوان مثال لاستیک، پلی وینیل کلرید، پلی اورتان، یا یک الاستومر ترموپلاستیک مانند مونومر اتیلن-پروپیلن-دی ان هستند.

لایه  3 :  مقاوم در برابر سوراخ ممکن است لایه ای از مواد صفحه نمایش باشد، از جمله لایه ای از قاب و زنجیره ای از الیاف پنبه یا آرامید. ابعاد قاب کمتر از 4 میلی متر و ترجیحاً بین 0.5 تا 2 میلی متر است. این لایه  دارای ضخامت کمتر از 2 میلی متر است. ضخامت کل بافت (لایه (ها) 2 و 3) که فرش را تشکیل می دهد بین 1.5 میلی متر تا 5 میلی متر است و برای کلاس های 0، 1 و 2 می تواند کمتر یا مساوی 2.5 میلی متر باشد.

 

ضخامت و اندازه کفپوش عایق برق

کفپوش عایق برقی که به این ترتیب تولید می‌شود دارای ضخامتی است که بر اساس کلاس IEC 61111: 2009 که با آن مطابقت دارد، به دلایل عمدتاً خواص دی الکتریک متفاوت است. به عنوان مثال

  • ضخامت 4.5 میلی متر برای کلاس 4،
  • 3 میلی متر برای کلاس 3،
  • 5 میلی متر برای کلاس 2
  • کمتر از 2 میلی متر برای کلاس 0 و 1 است.

این طیف کاملی از فرش ها را ارائه می دهد که تمام طبقات مختلف را پوشش می دهد. ضخامت ها با توجه به مقاومت در برابر ولتاژ نامی مورد نظر تنظیم می شوند.

علاوه بر این، تشک ها می توانند به عنوان مثال 3 عرض مختلف داشته باشند:  0.6 متر، 1 متر یا 1.20 متر، و همچنین چندین طول، به عنوان مثال: 1 متر، 3 متر، 5 متر یا 10 متر، در برخی موارد تا 100 متر. تشک های عایق همانطور که توضیح داده شد بر اساس استاندارد بین المللی IEC 61111: 2009 ، به ویژه در مورد مقاومت در برابر سوراخ آزمایش شده اند. همچنین دارای سطحی ضد لغزش است تا برقکارها را از خطر سقوط و لغزش محافظت کند.

به طور خاص، علامت گذاری هر کفپوش عایق برق نشان دهنده مقاومت در برابر ولتاژ نامی معین است. بنابراین می‌توان مجموعه‌ای از تشک‌های عایق داشت که نشانه‌های آن نشان می‌دهد که در ولتاژهای نامی متفاوتی در نظر گرفته شده‌اند و ضخامت‌های آن‌ها متفاوت است. به طور خاص برای ولتاژهای اسمی خاص، کاربر فرش های سبک تر و قابل کنترل تری دارد که راحتی بیشتری برای او فراهم می کند. تشک های عایق پیشنهادی را می توان به عنوان مثال توسط برق کاران در کارهای مخاطره آمیز الکتریکی و توسط تمامی تکنسین هایی که بر روی انواع تجهیزات الکتریکی فعال کار می کنند استفاده کرد. کفپوش عایق برق را می توانند در زمینه خودروهای هیبریدی نیز برای محافظت از راننده و سرنشینان خودروی هیبریدی در برابر خطرات احتمالی الکتریکی و همچنین هر اپراتوری که باید برای نگهداری یا تعمیر وسیله نقلیه مذکور مداخله کند، استفاده شود.

 

 

راهنمای کامل کفپوش عایق برق

۸ بازديد

اهمیت استفاده از کفپوش عایق برق

کفپوش عایق برق بسیار مقاوم در برابر انرژی الکتریکی و غیر رسانا است. نارسانا بودن این کفپوش عایق برق از برقکارها، کارگران و اپراتورها در برابر هرگونه شوک فاجعه بار ناشی از تجهیزات الکتریکی ولتاژ بالا محافظت می کند. از آنجایی که از کفپوش عایق برق در جلوی تابلوها و تابلوهای کنترل استفاده می شود، اغلب به آن ها به عنوان Switchboard Matting نیز گفته می شود.  کفپوش عایق برق مقاوم در برابر رطوبت و آب هستند که طول عمر عملکردی طولانی را تضمین می کنند. علاوه بر این، این تشک های عایق ولتاژ بالا همچنین ضد اسید و  روغن و همچنین ضد حریق نیز هستند. گواهی تست سازنده همیشه با کفپوش عایق برق در زمان تحویل ارائه می شود. لازم به ذکر است که انواع رنگ ها، طول های برش و اشکال سفارشی در صورت درخواست وجود دارند.  

 

کفپوش عایق برق چیست؟

کفپوش عایق برق قطعات حیاتی تجهیزات حفاظتی هستند که از شما در برابر ولتاژ بالا محافظت می کنند. کفپوش عایق برق باید با استانداردهای صنعت تایید شده مطابقت داشته باشند و از محافظت شما اطمینان حاصل کنند. کفپوش عایق برق در صنعت به عنوان تشک های عایق الکتریکی و تشک های تابلو برق نیز شناخته می شوند.  بنابراین خرید کفپوش عایق برق هنگام کار با تجهیزات برقی در محیط های نزدیک ماشین آلات یا تجهیزات تابلو برق با ولتاژ بالا بسیار ضروری است. اگر خطر تماس شما با شوک های ولتاژ بالا وجود دارد و سلامت و ایمنی شما در خطر است، استفاده از کفپوش عایق برق مناسب مهم است.

 

 

کلاس های محافظتی کفپوش عایق برق

کفپوش عایق برق در برابر تماس با زمین را فراهم می کند و اطمینان می دهد که می توانید با تجهیزات الکتریکی زنده کار کنید. برای بهترین حفاظت موجود، کفپوش عایق برق را بر اساس ولتاژ کاری در محیط کاری خود انتخاب کنید. هر چه ولتاژ بالاتر باشد، حفاظت مورد نیاز بیشتر است. اطمینان حاصل کنید که تشک ایمنی الکتریکی که استفاده می کنید تابع موسسه استاندارد بریتانیا (BSI) است. به طور خاص کفپوش عایق برق برای استفاده در ایستگاه های ترانسفورماتور فشار قوی اجباری هستند. آنها ممکن است بخشی از تجهیزات دائمی باشند که برای موقعیت های خاصی مانند ایستگاه های ترانسفورماتور برق استفاده می شود. کفپوش عایق برق همچنین می توانند بخشی از تجهیزات ایمنی فردی برقکار باشند. این تشک های عایق معمولاً از مواد الاستومری ساخته می شوند و ضخامت هایی دارند که ویژگی های دی الکتریک و مکانیکی مورد انتظار را به آنها بدهد. استاندارد IEC 61111: 2009 به طور خاص پنج کلاس از کفپوش عایق برق را با توجه به حداکثر ولتاژ نامی شبکه ای که در آن استفاده می شود، تعریف می کند.  کلاس حفاظتی کفپوش عایق برق شامل:

  • کلاس 0 -1000 ولت
  • کلاس 1 -7000 ولت
  • کلاس 2 -17000 ولت
  • کلاس 3 -26500v
  • کلاس 4 -36000 ولت

 

 

کاربرد کفپوش عایق برق

کفپوش عایق برق برای پوشش کف زیر تابلوهای کنترل برای محافظت در برابر شوک الکتریکی استفاده می شوند.  آنها طبق آخرین استاندارد BIS IS: 15652 تولید می شوند. کفپوش عایق برق دارای طراحی سطح نقطه چین ضد لغزش هستند و در رنگ های آبی و مشکی موجود می باشند. کفپوش عایق برق به عنوان تشک های عایق برای مقاصد الکتریکی و برای محافظت از کارگران برق در برابر هرگونه نشتی فعلی استفاده می شود. این تشک های عایق از مواد غیر رسانای الکتریکی الاستومر ساخته شده اند که از عبور جریان برق جلوگیری می کند.  کفپوش عایق برق دارای علامت ISI در هر متر از تشک همراه با نام تجاری هستند. همچنین آنها CPRI و ERDA آزمایش و تأیید شده اند.  کفپوش عایق برق دارای حداقل الزامات ایمنی و پوشش در مکان های کاری شامل تجهیزات الکتریکی مانند  تابلوهای کنترل الکتریکی HT/LT هستند.  

 

 

ویژگی های کفپوش عایق برق

استفاده از کفپوش عایق برق هنگام کار بر روی تاسیسات الکتریکی ضروری است. آنها موجب حفظ ایمنی اپراتورهای برق می شوند تا بتوانند به خوبی وظایف خود را انجام دهند.  کفپوش عایق برق ساخته شده از ترکیبات الاستومر PVC ، دارای ضخامت توصیه شده: 2 میلی متر در کلاس A  برای 3.3 کیلوولت ، ضخامت 2.5 میلی متر در کلاس B  برای 11 کیلو ولت ، ضخامت 3 میلی متر در کلاس C  برای 33 کیلو ولت طول عمر کفپوش عایق برق به طور متوسط بین  8-10 سال می باشد.  مقاوم در برابر شعله و ضد آب است.  همچنین دارای مقاومت در برابر روغن ، اسید ، مقاومت قلیایی بالا می باشد.

 

 

تست مقاومت کفپوش عایق برق

تست مقاومت کفپوش عایق برق برای هر دسته تولیدی از کفپوش عایق برق استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که در صورت قرار گرفتن در معرض ولتاژ بالا دچار خرابی الکتریکی نمی شود.  ولتاژ کاری و مقاومتی نباید اشتباه گرفته شود.   تست اثبات کفپوش عایق برق تست های مقاومت دی الکتریکی است که توسط سازنده تشک بر روی کل کفپوش ارائه می شود.  باید روی کفپوش عایق برق برای مدت زمان مشخصی در سطح ولتاژ مشخص اعمال شود.  کفپوش عایق برق باید در برابر موارد متعددی مقاومت خود را حفظ نماید از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:  

  • مقاومت در برابر سوراخ مکانیکی
  • مقاومت در برابر روغن
  • مقاومت در برابر اسید
  • مقاومت در برابر لغزش
  • بازدارندگی شعله
  • دوام بالا

 

 

انتخاب و کاربرد کفپوش عایق برق

آیا می دانید که چگونه کفپوش عایق برق مناسب را برای محیط کاری خود انتخاب کنید ؟ فاکتورهای کلیدی که در انتخاب یک کفپوش عایق برق باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • مکان و کاربرد : جایی که کفپوش عایق برق قرار می گیرد و در برابر چه چیزی محافظت می کند
  • اندازه و عایق مورد نیاز : چه سطحی از عایق الکتریکی و چه کلاس ولتاژ مورد نیاز است. همچنین چه مقدار مساحت بر حسب متر مربع نیاز به پوشش دارد.

آیا کفپوش عایق برق در محیط کاری قرار می گیرد که احتمالاً در شرایط عادی کاری به آن آسیب وارد می کند، مانند میز کار که ممکن است به طور مکرر اقلام رها شوند. کفپوش عایق برق برای محافظت  در برابر انرژی برق  در بسیاری از صنایع در سطح جهان استفاده می شود و مطابق با استانداردهای بین المللی IEC 61111  و برای کار با ابزارهای کار زنده ساخته شده اند. همچنین کفپوش عایق برق مقاوم در برابر دمای بسیار پایین -40 درجه سانتی گراد آزمایش شده است. کفپوش عایق برق باید مطابق با استاندارد جهانی مواد عایق الکتریکی، تشک عایق، الاستومرها، پوشش کف، ایمنی الکتریکی، شوک الکتریکی، وسایل ایمنی، ایمنی شغلی، سیستم های طبقه بندی، درجه بندی (کیفیت)، علامت گذاری و آزمایش مطابقت داشته باشد. کفپوش عایق برق به طور ویژه برای جلوگیری از شوک و جریان ولتاژ بالا طراحی شده اند. از این حصیرها در جلوی تابلو برق و تجهیزات فشار قوی استفاده می شود.  کارگرانی که کارشان شامل تولید، انتقال، توزیع یا استفاده از نیروی برق است، باید از ایمنی در برابر برق گرفتگی اطمینان حاصل کنند.