سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

چگونه می توان یک ارزیابی ریسک را انجام داد؟

۹ بازديد

ریسک چیست؟

یک تعریف رایج از ریسک این است که ترکیبی از یک خطر خاص و احتمال وقوع خطر است. این احتمال ممکن است به صورت نرخ یا احتمال بیان شود. به عنوان مثال، خطر یک تصادف هواپیما (خطر) را می توان به عنوان یک تصادف در هر میلیون پرواز (احتمال) بیان کرد. ریسک را می توان به طور عینی تعریف کرد تا دو نفر بتوانند داده های یکسانی را دریافت کنند و به یک نتیجه مشابه برسند. ریسک را می توان به روش های مختلفی بیان کرد، تا زمانی که یک خطر را با یک احتمال ترکیب کند. مفهوم ریسک در حمل و نقل هوایی، مالی، سلامت انسان و بسیاری از زمینه های دیگر وجود دارد. می توان از روش های علوم، مهندسی و ریاضی برای تعریف ریسک استفاده کرد. مردم از اصطلاحات ریسک، مدیریت ریسک، ارزیابی ریسک و تحلیل ریسک برای توصیف طیف گسترده ای از موارد استفاده می کنند. اگرچه این ممکن است برای اکثر افراد مشکل بزرگی نباشد، اما برای کسانی که وظیفه انجام آن کار را بر عهده دارند، می تواند باعث سردرگمی و سوء تفاهم گاه به گاه (به دلیل انتظارات از دست رفته) شود. در حالی که در کار واقعی که آن اصطلاحات تعریف می کنند، همپوشانی هایی وجود دارد، (مثلاً مدیریت ریسک و ارزیابی ریسک هر دو شامل تجزیه و تحلیل ریسک می شوند) تفاوت هایی وجود دارد که شایان ذکر است.

 

مدیریت ریسک

ابتدا بیایید با مدیریت ریسک شروع کنیم. طبق گفته واحد ریسک دانشگاه مارکیت، مدیریت ریسک فرآیندی مستمر برای شناسایی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و درمان مواجهه با زیان و نظارت بر کنترل ریسک و منابع مالی برای کاهش اثرات نامطلوب زیان است. ما معمولاً این را کمی ساده می کنیم و آن را به عنوان شناسایی، تجزیه و تحلیل (یا اندازه گیری)، درمان و نظارت بر ریسک توصیف می کنیم.

 

ارزیابی ریسک

به گفته گروه باز، ارزیابی ریسک شامل فرآیندها و فناوری هایی است که نگرانی های مرتبط با ریسک را شناسایی، ارزیابی و گزارش می دهند. همانطور که در NIST 800-30 بیان شد، فرآیند ارزیابی ریسک "جزئی کلیدی" فرآیند مدیریت ریسک است. با استفاده از تعریف ساده مدیریت ریسک در بالا، در درجه اول مربوط به مراحل شناسایی و تجزیه و تحلیل است.

 

تحلیل ریسک

با ارجاع مجدد به گروه باز، تحلیل ریسک را می توان جزء ارزیابی فرآیند ارزیابی ریسک گسترده تر در نظر گرفت، که اهمیت نگرانی های ریسک شناسایی شده را تعیین می کند. با کمی ساده کردن این موضوع، می‌توانیم به تحلیل ریسک فکر کنیم که کمیت واقعی ریسک است (یعنی محاسبه احتمال و میزان ضرر).

 

  نحوه انجام ارزیابی ریسک

 ارزیابی COSHH بر خطرات و خطرات ناشی از مواد خطرناک در محل کار شما متمرکز است. به یاد داشته باشید که خطرات سلامتی به موادی که برچسب "خطرناک" دارند محدود نمی شود. برخی از مواد مضر می توانند با فرآیندی که استفاده می کنید تولید شوند، به عنوان مثال گرد و غبار چوب از سنباده زدن، یا گرد و غبار سیلیس از برش کاشی.

 

 

خطرات را شناسایی کنید

  • با مطالعه برچسب‌های محصول و برگه‌های اطلاعات ایمنی (SDS) شناسایی کنید که کدام مواد مضر هستند.
  • اگر شک دارید، با تامین کننده خود تماس بگیرید.
  • به یاد داشته باشید که در مورد مواد مضر تولید شده توسط فرآیندهای خود فکر کنید، مانند برش یا آسیاب کردن، یا اینکه کارگران ممکن است در معرض آنها قرار بگیرند.

 

   

تصمیم بگیرید که چه کسی و چگونه ممکن است آسیب ببیند

کارگران چگونه ممکن است در معرض قرار بگیرند؟ در مورد مسیر ورود به بدن (این که آیا ماده می تواند تنفس شود، وارد پوست یا از طریق پوست شود یا حتی می توان آن را بلعید) و اثرات قرار گرفتن در معرض هر یک از این مسیرها فکر کنید. به این فکر کنید که مردم چند وقت یکبار و برای چه مدت با این ماده کار می کنند.

به هر کس دیگری فکر کنید که ممکن است افشا شود. کارگران تعمیر و نگهداری، پیمانکاران و سایر بازدیدکنندگان یا اعضای عمومی را که ممکن است در معرض قرار بگیرند را فراموش نکنید. همچنین به افرادی فکر کنید که ممکن است به طور تصادفی در معرض قرار بگیرند، مثلاً در حین تمیز کردن، یا در صورت شکست کنترل ها چه اتفاقی می افتد.

 

خطرات را ارزیابی کنید و در مورد اقدامات احتیاطی تصمیم بگیرید

هنگامی که ارزیابی خطر را انجام دادید و مشخص کردید کدام مواد مضر وجود دارد و چگونه کارگران می توانند آسیب ببینند، باید به فکر جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آن باشید.

 

  • آیا واقعاً نیاز به استفاده از ماده خاصی دارید یا جایگزین مطمئن تری در دسترس است؟
  • آیا می توانید فرآیند را تغییر دهید تا استفاده از آن را حذف کنید یا از تولید آن اجتناب کنید؟ اگر این امکان پذیر نیست، باید اقدامات کنترلی کافی را برای کاهش مواجهه انجام دهید.

 

 

تغییر فرآیند برای کاهش ریسک

در نظر بگیرید که آیا می توانید فرآیندی را که استفاده می کنید برای کاهش خطر مواجهه تغییر دهید. به عنوان مثال، می توانید دمای یک فرآیند را کاهش دهید تا میزان بخار وارد شده به هوا را کاهش دهید یا از گلوله ها به جای پودر استفاده کنید زیرا گرد و غبار کمتری دارند.

 

 

مهار

  • فرآیند یا فعالیت را تا حد امکان محصور کنید تا فرار یا انتشار ماده مضر را به حداقل برسانید.
  • از سیستم های انتقال و جابجایی بسته استفاده کنید و جابجایی مواد را به حداقل برسانید.
  • انتشار گازهای گلخانه ای این ماده را در نزدیکی منبع استخراج کنید.

 

سیستم های کار

  • دسترسی به افرادی را که باید آنجا باشند محدود کنید.
  • برای نگهداری مواد برنامه ریزی کنید و از ظروف مناسب استفاده کنید. بررسی کنید که ظرف نگهداری به درستی برچسب گذاری شده باشد و مواد ناسازگار مانند اسیدها و مواد سوزاننده جدا شده باشند.
  • برای نگهداری و دفع زباله برنامه ریزی کنید.

 

 

تمیز کردن

  • قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک می تواند در حین نظافت رخ دهد، بنابراین محل کار را طوری برنامه ریزی و سازماندهی کنید که به راحتی و به طور موثر تمیز شود.
  • سطوح کار صاف اجازه تمیز کردن آسان را می دهد.
  • تجهیزات و روش های مناسب برای پاکسازی سریع و ایمن نشت ها را داشته باشید.
  • به طور منظم با استفاده از روش "بدون گرد و غبار" تمیز کنید - جارو برقی، جارو نکنید.

اگر پنج کارمند یا بیشتر دارید، باید ارزیابی خود را ثبت کنید، اما، حتی اگر کمتر از پنج کارمند داشته باشید، منطقی است که بنویسید چه اقداماتی برای شناسایی خطرات انجام داده اید. و بخش واقعاً مهم تهیه لیستی از اقداماتی است که برای کنترل خطرات سلامت کارگران انجام داده اید. ارزیابی ریسک باید به طور مرتب مورد بررسی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که به روز نگه داشته می شود تا هرگونه تغییر در محل کار شما در نظر گرفته شود.

 

کنترل ها را حفظ کنید

تمام عناصر اقدامات کنترلی شما باید به طور منظم بررسی و بازبینی شوند تا مطمئن شوید که همچنان موثر هستند. این بررسی ها باید برای تعیین اینکه آیا به بهبود نیاز است یا خیر کافی باشد و شامل موارد زیر خواهد بود:

تعمیر و نگهداری دستگاه و تجهیزات - کلیه تجهیزات تهویه باید به طور منظم توسط یک فرد ذیصلاح (کسی که مهارت، دانش و تجربه لازم برای انجام کار را ایمن انجام دهد) بررسی و آزمایش شود. این ممکن است شامل اندازه گیری جریان هوا یا فشار در سیستم یا نمونه برداری هوا در اتاق کار باشد. به طور کلی، تمام تهویه محلی اگزوز (LEV) باید هر 14 ماه یکبار بررسی و آزمایش شود.

حصول اطمینان از اینکه سیستم‌های کاری دنبال می‌شوند و در صورت کار نکردن، بازنگری در آنها.

اطمینان از مناسب بودن، استفاده، نصب مناسب و (در صورت لزوم) تجهیزات حفاظت فردی.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.