سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

راهنمای کامل کفپوش عایق برق

۹ بازديد

اهمیت استفاده از کفپوش عایق برق

کفپوش عایق برق بسیار مقاوم در برابر انرژی الکتریکی و غیر رسانا است. نارسانا بودن این کفپوش عایق برق از برقکارها، کارگران و اپراتورها در برابر هرگونه شوک فاجعه بار ناشی از تجهیزات الکتریکی ولتاژ بالا محافظت می کند. از آنجایی که از کفپوش عایق برق در جلوی تابلوها و تابلوهای کنترل استفاده می شود، اغلب به آن ها به عنوان Switchboard Matting نیز گفته می شود.  کفپوش عایق برق مقاوم در برابر رطوبت و آب هستند که طول عمر عملکردی طولانی را تضمین می کنند. علاوه بر این، این تشک های عایق ولتاژ بالا همچنین ضد اسید و  روغن و همچنین ضد حریق نیز هستند. گواهی تست سازنده همیشه با کفپوش عایق برق در زمان تحویل ارائه می شود. لازم به ذکر است که انواع رنگ ها، طول های برش و اشکال سفارشی در صورت درخواست وجود دارند.  

 

کفپوش عایق برق چیست؟

کفپوش عایق برق قطعات حیاتی تجهیزات حفاظتی هستند که از شما در برابر ولتاژ بالا محافظت می کنند. کفپوش عایق برق باید با استانداردهای صنعت تایید شده مطابقت داشته باشند و از محافظت شما اطمینان حاصل کنند. کفپوش عایق برق در صنعت به عنوان تشک های عایق الکتریکی و تشک های تابلو برق نیز شناخته می شوند.  بنابراین خرید کفپوش عایق برق هنگام کار با تجهیزات برقی در محیط های نزدیک ماشین آلات یا تجهیزات تابلو برق با ولتاژ بالا بسیار ضروری است. اگر خطر تماس شما با شوک های ولتاژ بالا وجود دارد و سلامت و ایمنی شما در خطر است، استفاده از کفپوش عایق برق مناسب مهم است.

 

 

کلاس های محافظتی کفپوش عایق برق

کفپوش عایق برق در برابر تماس با زمین را فراهم می کند و اطمینان می دهد که می توانید با تجهیزات الکتریکی زنده کار کنید. برای بهترین حفاظت موجود، کفپوش عایق برق را بر اساس ولتاژ کاری در محیط کاری خود انتخاب کنید. هر چه ولتاژ بالاتر باشد، حفاظت مورد نیاز بیشتر است. اطمینان حاصل کنید که تشک ایمنی الکتریکی که استفاده می کنید تابع موسسه استاندارد بریتانیا (BSI) است. به طور خاص کفپوش عایق برق برای استفاده در ایستگاه های ترانسفورماتور فشار قوی اجباری هستند. آنها ممکن است بخشی از تجهیزات دائمی باشند که برای موقعیت های خاصی مانند ایستگاه های ترانسفورماتور برق استفاده می شود. کفپوش عایق برق همچنین می توانند بخشی از تجهیزات ایمنی فردی برقکار باشند. این تشک های عایق معمولاً از مواد الاستومری ساخته می شوند و ضخامت هایی دارند که ویژگی های دی الکتریک و مکانیکی مورد انتظار را به آنها بدهد. استاندارد IEC 61111: 2009 به طور خاص پنج کلاس از کفپوش عایق برق را با توجه به حداکثر ولتاژ نامی شبکه ای که در آن استفاده می شود، تعریف می کند.  کلاس حفاظتی کفپوش عایق برق شامل:

  • کلاس 0 -1000 ولت
  • کلاس 1 -7000 ولت
  • کلاس 2 -17000 ولت
  • کلاس 3 -26500v
  • کلاس 4 -36000 ولت

 

 

کاربرد کفپوش عایق برق

کفپوش عایق برق برای پوشش کف زیر تابلوهای کنترل برای محافظت در برابر شوک الکتریکی استفاده می شوند.  آنها طبق آخرین استاندارد BIS IS: 15652 تولید می شوند. کفپوش عایق برق دارای طراحی سطح نقطه چین ضد لغزش هستند و در رنگ های آبی و مشکی موجود می باشند. کفپوش عایق برق به عنوان تشک های عایق برای مقاصد الکتریکی و برای محافظت از کارگران برق در برابر هرگونه نشتی فعلی استفاده می شود. این تشک های عایق از مواد غیر رسانای الکتریکی الاستومر ساخته شده اند که از عبور جریان برق جلوگیری می کند.  کفپوش عایق برق دارای علامت ISI در هر متر از تشک همراه با نام تجاری هستند. همچنین آنها CPRI و ERDA آزمایش و تأیید شده اند.  کفپوش عایق برق دارای حداقل الزامات ایمنی و پوشش در مکان های کاری شامل تجهیزات الکتریکی مانند  تابلوهای کنترل الکتریکی HT/LT هستند.  

 

 

ویژگی های کفپوش عایق برق

استفاده از کفپوش عایق برق هنگام کار بر روی تاسیسات الکتریکی ضروری است. آنها موجب حفظ ایمنی اپراتورهای برق می شوند تا بتوانند به خوبی وظایف خود را انجام دهند.  کفپوش عایق برق ساخته شده از ترکیبات الاستومر PVC ، دارای ضخامت توصیه شده: 2 میلی متر در کلاس A  برای 3.3 کیلوولت ، ضخامت 2.5 میلی متر در کلاس B  برای 11 کیلو ولت ، ضخامت 3 میلی متر در کلاس C  برای 33 کیلو ولت طول عمر کفپوش عایق برق به طور متوسط بین  8-10 سال می باشد.  مقاوم در برابر شعله و ضد آب است.  همچنین دارای مقاومت در برابر روغن ، اسید ، مقاومت قلیایی بالا می باشد.

 

 

تست مقاومت کفپوش عایق برق

تست مقاومت کفپوش عایق برق برای هر دسته تولیدی از کفپوش عایق برق استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که در صورت قرار گرفتن در معرض ولتاژ بالا دچار خرابی الکتریکی نمی شود.  ولتاژ کاری و مقاومتی نباید اشتباه گرفته شود.   تست اثبات کفپوش عایق برق تست های مقاومت دی الکتریکی است که توسط سازنده تشک بر روی کل کفپوش ارائه می شود.  باید روی کفپوش عایق برق برای مدت زمان مشخصی در سطح ولتاژ مشخص اعمال شود.  کفپوش عایق برق باید در برابر موارد متعددی مقاومت خود را حفظ نماید از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:  

  • مقاومت در برابر سوراخ مکانیکی
  • مقاومت در برابر روغن
  • مقاومت در برابر اسید
  • مقاومت در برابر لغزش
  • بازدارندگی شعله
  • دوام بالا

 

 

انتخاب و کاربرد کفپوش عایق برق

آیا می دانید که چگونه کفپوش عایق برق مناسب را برای محیط کاری خود انتخاب کنید ؟ فاکتورهای کلیدی که در انتخاب یک کفپوش عایق برق باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • مکان و کاربرد : جایی که کفپوش عایق برق قرار می گیرد و در برابر چه چیزی محافظت می کند
  • اندازه و عایق مورد نیاز : چه سطحی از عایق الکتریکی و چه کلاس ولتاژ مورد نیاز است. همچنین چه مقدار مساحت بر حسب متر مربع نیاز به پوشش دارد.

آیا کفپوش عایق برق در محیط کاری قرار می گیرد که احتمالاً در شرایط عادی کاری به آن آسیب وارد می کند، مانند میز کار که ممکن است به طور مکرر اقلام رها شوند. کفپوش عایق برق برای محافظت  در برابر انرژی برق  در بسیاری از صنایع در سطح جهان استفاده می شود و مطابق با استانداردهای بین المللی IEC 61111  و برای کار با ابزارهای کار زنده ساخته شده اند. همچنین کفپوش عایق برق مقاوم در برابر دمای بسیار پایین -40 درجه سانتی گراد آزمایش شده است. کفپوش عایق برق باید مطابق با استاندارد جهانی مواد عایق الکتریکی، تشک عایق، الاستومرها، پوشش کف، ایمنی الکتریکی، شوک الکتریکی، وسایل ایمنی، ایمنی شغلی، سیستم های طبقه بندی، درجه بندی (کیفیت)، علامت گذاری و آزمایش مطابقت داشته باشد. کفپوش عایق برق به طور ویژه برای جلوگیری از شوک و جریان ولتاژ بالا طراحی شده اند. از این حصیرها در جلوی تابلو برق و تجهیزات فشار قوی استفاده می شود.  کارگرانی که کارشان شامل تولید، انتقال، توزیع یا استفاده از نیروی برق است، باید از ایمنی در برابر برق گرفتگی اطمینان حاصل کنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.